9 september 2013

Soorten versnellingsbakken

Navigatie tips

Een versnellingsbak laat toe dat een wagen in afzonderlijke versnellingen kan schakelen. Het toerentalbereik is klein, dus gelukkig maar dat dit kan. Een versnellingsbak zit in de aandrijfas van een auto en is omhuld door gietijzer. In de versnellingsbak zitten twee assen met daaraan verbonden tandwielen. De koppeling is verbonden met de hoofdas en staat op die manier in verbinding met de motor. De tweede as, de tussen-as genoemd, zorgt voor de aandrijving van de tandwielen van de afzonderlijke versnellingen. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij ruw gebruik, kan een versnellingsbak door een revisie weer optimaal gaan functioneren.

Verschillende soorten

Je hebt verschillende soorten versnellingsbakken. De transmissie met H-schakeling komt het meest voor. Bij de meeste auto’s is dit een standaard. Auto’s die sportief zijn en / of gebruikt worden in de autosport, beschikken vaak over een sequentiële versnellingsbak. Bij deze manier van schakelen is enkel een korte duw tegen de schakelpook nodig om op te schakelen. Door de schakelpook naar achteren te trekken, wordt een versnelling lager geschakeld.

Dubbele versnellingsbak

Er zijn ook auto’s op de markt met een dubbele versnellingsbak. Hierbij liggen twee transmissies parallel aan elkaar. Elke transmissie heeft een eigen koppeling. De twee transmissies vullen elkaar als het ware aan: als de ene in eerste versnelling zit, dan is in de andere de twee versnelling reeds klaargezet.

Onlangs hebben vier Nederlanders geclaimd een versnellingsbak bedacht te hebben zonder tandwielen. Wij zijn benieuwd hoe deze ontwikkeling verder zal gaan!

Geen reacties op Soorten versnellingsbakken

Have your say